Nárast zaznamená aj ich modelová škála. Podľa údajov spoločnosti IHS Markit sa do konca roku 2020 zvýši počet modelov elektrických vozidiel z menej ako 100 na 175. Do roku 2025 bude európskym zákazníkom k dispozícii viac ako 330 modelov elektromobilov. Vlnou nových modelov sa najväčší svetoví výrobcovia snažia znížiť emisie oxidu uhličitého a reagovať na potreby a dopyt trhu.

 

Dopyt po vozidlách so spaľovacím motorom postupne klesá, výrobcovia tak ponukou elektrických vozidiel reagujú na rýchlo sa meniaci trh. Podľa Bloomberg New Energy Finance sa predaj elektromodelov vo Veľkej Británii v roku 2020 zvýši z 3,4 % všetkých vozidiel predaných v roku 2019 na 5,5 %. Predpovede ukazujú, že do roku 2026 bude predaj elektrických vozidiel predstavovať už pätinu predaja vo Veľkej Británii. Podobné predpovede spoločnosti LMC Automotive naznačujú, že v roku 2020 sa v EÚ predá 540 000 elektrických vozidiel. V priebehu roka 2019 to bolo 319 000. Už v roku 2022 sa podľa predpovede konzultantov spoločnosti Deloitte dosiahne trh bod zlomu, čo znamená, že náklady na získanie elektrického vozidla sa budú pohybovať na rovnakej úrovni ako v prípade áut so spaľovacím motorom.

Nové limity EÚ na emisie CO2

V doprave vzniká takmer 30% všetkých emisií oxidu uhličitého (CO2) v EÚ, pričom cestná doprava sa na nich podieľa 72%. Únia si preto stanovila za cieľ obmedziť emisie CO2 z dopravy do roku 2050 o 60% v porovnaní s úrovňou emisií v roku 1990. Ide o veľmi ambiciózny plán, najmä ak si uvedomíme, že zatiaľ čo v iných odvetviach produkcia CO2 klesá, v doprave naopak s rastúcou mobilitou emisie rastú. Zastavil sa aj trend vývoja vyššej palivovej účinnosti nových áut. Po trvalom poklese emisií, ktoré produkujú novo vyrobené autá, boli u nových áut v roku 2017 namerané vyššie emisie CO2 – v priemere o 0,4 gramu na kilometer viac v porovnaní s vozmi vyrobenými v roku 2016. Európska únia preto zavádza nové ciele znižovania emisií oxidu uhličitého. Emisné limity by mali do roku 2030 klesnúť o 37,5 % pre nové osobné autá a o 31% pre dodávky. Pre nové nákladné vozidlá znižuje emisie CO2 do roku 2030 v porovnaní s rokom 2019 o 30%.

Volkswagen je na rozvoj trhu s elektromobilmi pripravený

Nemecká automobilka si stanovila ambiciózny cieľ, vyrobiť do roku 2023 1 mil. elektrických áut a do roku 2025 vyprodukovať až 1,5 mil. elektromobilov modelového radu ID. Produkciu modelu ID.3 Volkswagen spustil v novembri minulého roku vo svojom závode v Zwickau. Ten sa tak stal prvým sériovo vyrábaným elektromobilom Volkswagenu. Pre naplnenie svojich cieľov plánuje koncern do roku 2024  investovať 11 mld. eur do vývoja elektromobility v rámci svojej kmeňovej značky VW a ďalších 33 miliárd eur do vývoja v rámci ostatných značiek skupiny.

Tesla už predáva Model 3 zo závodu v Šanghaji 

V prvom závode Tesly mimo územia Spojených štátov odštartovali produkciu áut koncom minulého roka, a to v rekordnom čase, iba 357 dní od začatia výstavby závodu. Šanghajský závod je súčasťou plánov automobilky posilniť svoju pozíciu na najväčšom automobilovom trhu na svete a zároveň minimalizovať vplyv americko-čínskej obchodnej vojny. Závod, ktorý je v 100% vlastníctve zahraničnej firmy, podporuje aj čínska vláda. Model 3 vyrábaný v Číne zaradili na zoznam nových energetických áut oslobodených od dane z obratu. Výrobu v ďalšom závode mimo územia spojených štátov plánuje Tesla spustiť aj v nemeckom priemyselnom parku Freienbrink v Grüneide v Brandenbursku už v roku 2021. V závode sa budú vyrábať batérie, motory a kompaktný SUV Model Tesla Y.

Diskusia