AirBnB, HomeAway, Spotify, Netflix, Uber, BlaBlaCar či Amazon Home Service. Všetky tieto spoločnosti spája fenomén známy ako zdieľaná ekonomika, čiže systém, v ktorom ľudia zdieľajú majetok alebo služby. Za posledné roky rástla priam geometrickým radom. Jej úspech súvisí s tým, že hodnoty ľudí – spotrebiteľov sa radikálne menia a spolu s nimi aj ich požiadavky a potreby.
Zaujímavé zistenia priniesla v tomto roku vo svojej inovačnej správe spoločnosť Lloyd´s. Preskúmala názory 5 000 spotrebiteľov v USA, Veľkej Británii a Číne, ako aj predstaviteľov 30 spoločností fungujúcich na princípe zdieľanej ekonomiky. Až 16 % opýtaných potvrdilo skúsenosť so zdieľaním produktu alebo služby. V Spojených štátoch je to približne polovica.
Najväčšia investičná banka na svete, Bank of America Merrill Lynch, dnes odhaduje potenciálny trh zdieľanej ekonomiky na 2 bilióny dolárov. Podľa jej analýz aktuálna globálna hodnota zdieľanej ekonomiky predstavuje 250 miliárd dolárov. Spoločnosť PwC do roku 2025 predpokladá jej nárast na 335 miliárd dolárov.
Z dostupného ubytovania k luxusnému
Ponúkať krátkodobé ubytovanie u súkromných osôb je vôbec jeden z najšikovnejších nápadov zdieľanej ekonomiky a veľmi výhodná alternatíva oproti klasickým hotelom. Podľa Lloyd´s využije každú noc ubytovacie služby pod známou značkou AirBnB okolo 2 milióny ľudí. Spoločnosť bola založená veľmi kuriózne – vďaka predaju cereálií pri príležitosti akcie Demokratickej strany Spojených štátov pred 10 rokmi. Sušienky s netradičnými názvami, ako Obama O´s alebo Breakfast of Change, zarobili viac než 30 000 dolárov. Práve tieto peniaze poslúžili na financovanie startupu AirBnB.
AirBnB dnes ponúka 4 milióny ubytovaní v 191 krajinách a dnes je natoľko silná, že rozvíja aj luxusnú ponuku privátnych nocľahov Beyond by AirBnB pre náročnejších cestovateľov.
Koniec plytvaniu?
Donáška jedla sa takisto stala jednou z domén sektoru zdieľanej ekonomiky. Britská spoločnosť Deliveroo, v ktorej zabezpečujú rozvoj jedla z reštaurácií ľudia pracujúci na voľnej nohe, dnes operuje v 200 mestách po celom svete. Koncom minulého roka jej hodnotu odhadovali na 2 miliardy dolárov. Väčšiu výzvu však predstavujú nevyužité zvyšky potravín v supermarketoch či reštauráciách. Podľa kodanskej spoločnosti Too Good To Go skončí ročne v odpadkoch až jedna tretina jedla. Rovnomenná aplikácia slúži na predaj nespotrebovaných, neraz aj veľmi kvalitných pokrmov za výhodnú cenu. Vďaka platforme sa doteraz podarilo zužitkovať až 7,8 miliónov porcií jedla, ktoré by inak putovali do koša.
Vedeli ste, že…?
V Spojených štátoch sa ujali takzvané „semiačkové knižnice“. Aktuálne ich v krajine existuje vyše 600. Zakladajú ich rôzni nadšenci s cieľom ochrániť diverzitu plodín, zvýšiť dostupnosť potravy, zlepšiť životaschopnosť lokálneho poľnohospodárstva a čeliť tak klimatickým zmenám.
Zdieľanie umožňuje zadovážiť si lacnejšou cestou aj oblečenie. Krátka životnosť šatstva a premenlivosť módnych trendov totiž neustále zvyšujú dopyt po nových veciach. Mnohé z nich sa pritom reálne využijú len raz či dvakrát a rýchlo skončia v smetnom koši. Textilný priemysel sa dnes považuje za jedného z najväčších znečisťovateľov životného prostredia. Ako sa teda správať ekologicky, ušetriť na šatstve a zároveň sa obliecť štýlovo? V Nemecku na tieto otázky odpovedali službou Myonbelle. Z oblečenia dostupného na stránke si možno vyskladať vlastný virtuálny šatník. Potom si stačí skombinovať potrebný outfit, ktorý si zapožičiate a následne ho vrátite späť. V Dánsku zasa funguje platforma Closay, prostredníctvom ktorej si vzájomne zapožičiavajú oblečenie ľudia žijúci v susedstve.
Príležitosti sú otvorené
Vďaka zdieľanej ekonomike sa dnes dokáže firma rozbehnúť jednoduchšie než kedykoľvek predtým. Kvalitný nápad si získa podporu pomocou crowdfundingu či pracovnú silu vďaka „freelancerom“ bez byrokratických nákladov a povinností v spojitosti so zamestnávaním. Ako ukazujú naše príklady, možnosti, kde sa dá uplatniť tento model podnikania, sú nespočetné. Zdieľaná ekonomika tak stále otvára ľuďom aj firmám nové príležitosti.