Skip to main content

Je všeobecne známym faktom, že dojazd elektromobilov počas horúcich dní dokáže významne ovplyvniť klimatizovanie interiéru vozidla. Tím vedcov amerických a čínskych univerzít vyvinul špeciálnu farbu, ktorá môže zabezpečiť efektívnejšie „chladenie“ interiéru vozidla, a to jednoduchým, lacným a škálovateľným spôsobom. Riešením môže byť novovyvinutá 2-vrstvová farba, ktorá efektívne odráža slnečné lúče, a v budúcnosti by mohla zohrať významnú rolu pri znižovaní teploty vo vozidlách.

Funkčný a estetický náter
Náter vozidla je realizovaný v dvoch vrstvách, pričom spodná vrstva náteru, ktorá sa dotýka povrchu, je vyrobená z materiálu podobnému teflónu. Ten má hrúbku asi 500 mikrometrov a je pórovitej štruktúry. Vďaka tomu odráža neželané infračervené spektrum slnečného žiarenia, ktoré sa významným spôsobom podieľa na zahrievaní automobilov. Vrchná vrstva náteru je podobná bežnej farbe. Absorbuje určité vlnové dĺžky svetla, vďaka čomu ľudské oko vníma jej špecifickú farbu. Obe vrstvy tak majú svoje špecifické funkcie. Spodná vrstva má funkčný charakter, vrchná zasa estetický.


Až 16 °C rozdiel
Pri testovaní náterov vedci zistili, že objekt natretý inovatívnou farbou s čiernou vrchnou vrstvou, ktorá obvykle absorbuje najviac tepla, mal o 16 °C nižšiu vnútornú teplotu ako „neošetrený“ objekt. V porovnaní s komerčnými farebnými monovrstvami rovnakej farby tak novinka prináša pri intenzívnom slnečnom žiarení  „ochladenie“ o 3 až 15,6 °C. Inovatívna 2-vrstvová farba je dostatočne odolná voči nepriaznivým poveternostným, či iným v exteriéri pôsobiacim vplyvom. Potvrdzuje to aj testovanie, pri ktorom bez zmien „zvládla“ tridsaťdňové pôsobenie 60 °C teploty v testovacej peci.

Veľké očakávania z využívania takto upravených náterov má segment automotive. Počíta sa s tým, že nová farba by tak mohla byť prínosom pre vozidlá, predovšetkým elektromobily, v ktorých klimatizácia „odčerpáva“ energiu z trakčnej batérie, a tým znižuje efektivitu vozidla a jeho dojazd. Svoju úlohu v jej využívaní ešte zohrajú atribúty ako aplikovateľnosť farby, nákladovosť a miera prípadného zníženia potreby klimatizovania kabíny.

Inovatívna 2-vrstvová farba by mala byť účinným prostriedkom pri odstraňovaní rovnakých problémov aj pri klimatizovaní vnútorných priestorov objektov. Môže tak prispieť k energetickej úspore domácností (ktorá sa podľa prieskumov podieľa na celkovej spotrebe energie amerických domácností cca 15 percentami) a prispieť tiež k zníženiu používania klimatizovaných jednotiek, ktoré sa podpisujú pod poškodzovanie ozónovej vrstvy a emitovanie skleníkových plynov.

 

Zdroje: SciencemagPhys

Diskusia