So širokou ponukou a dostupnosťou prichádza aj dopyt po unikátnosti, originalite a jedinečnej užívateľskej skúsenosti. Zákazníci chcú uspokojiť svoje potreby a túžby produktmi, ktoré sú vyrobené práve pre nich a na základe ich požiadaviek. Dnes je pre mnohé podniky personalizácia produktov stále nerentabilná, zmenu môže priniesť štvrtá priemyselná revolúcia.

Zákazník ako centrum vývoja produktu

Cieľom trendu takzvanej hyper-personalizácie je priblížiť zákazníka čo najbližšie priamo k výrobe. Ak by ste si napríklad chceli kúpiť privátne lietadlo, výrobca vám ponúkne niekoľko modelov. Personalizácia v tomto smere znamená, že vami vybrané lietadlo bude mať síce rovnaký dizajn, motor a vlastnosti ako ostatné privátne lietadlá z tohto radu, ale lietadlo bude kompletne vybavené podľa vašich požiadaviek. A celé to prebehne asi tak, ako keď máte v reštaurácii možnosť objednať si pizzu podľa svojich predstáv.

Prečo zákazníci prahnú po personalizovaných produktoch?

Sociológovia a marketingoví experti predpokladajú, že v nasledujúcich rokoch bude dopyt po produktoch na mieru narastať. Najmä pre novú generáciu nakupujúcich, známu pod označením generácia Z (narodení približne v období rokov 1996 – 2009), má najväčšiu hodnotu to, čo môže sama stvoriť. Dôkazom je aj ľahkosť, s akou zástupcovia tejto vekovej kategórie vyrábajú videá či iné kreatívne diela za pomoci rozličných aplikácií. Ak môžu vstúpiť do procesu výroby a vybrať si vlastný dizajn, farbu či iné vlastnosti produktu, vedia to oceniť. Aj z toho dôvodu dokázala zaujať napríklad spoločnosť Nike, ktorá zákazníkom umožnila „vytvoriť si“ tenisky presne podľa svojich predstáv.

ruka-meter-industry4-personalizovane-produkty-na-mieru

Akých priemyselných odvetví sa hyper-personalizácia dotkne?

Priemyselná revolúcia sa dotkne pravdepodobne všetkých odvetví. V skutočnosti s ňou máme dočinenia aj v súčasnosti. Veď už dnes si namiesto hľadania ideálneho laptopu môžu dizajnéri či programátori objednať počítač presne podľa svojich potrieb a nárokov na grafickú kartu, procesor, pevný disk, pamäť a podobne. V budúcnosti sa takto môžeme dokonca tešiť aj na kávové automaty, ktoré pripravia kávu nielen podľa preferencie, ale aj aktuálneho psychického rozpoloženia. Na druhej strane, vďaka rozvoju technológii nás tieto personalizované zážitky nevyjdú draho.

Automatizácia je slovo, ktoré straší mnohých ľudí. Množstvo pracovných pozícii, ktorých náplňou sú opakované monotónne činnosti, pravdepodobne v neďalekej budúcnosti zanikne. Ale aj napriek tomu, že to môže skutočne pôsobiť desivo, netreba sa báť, pretože na druhej strane vzniknú nové špecializované pracovné pozície. Vďaka automatizácii budú firmy schopné vyrábať prispôsobené produkty pre svojich zákazníkov jednoducho, rýchlo a za pomerne nízke jednotkové ceny.

IoT, cloud computing, AI – čo to všetko znamená pre priemysel?

Technológie sa neustále vyvíjajú a zlepšujú. Umelá inteligencia, Internet of Things, cloud computing, 3D tlač či big data predstavujú niekoľko významných trendov vo svete technológii a priemyslu. Firmy majú už dnes v dispozícii množstvo dát z rôznych trhov a od individuálnych zákazníkov, s ktorými môžu pracovať a zavádzať ich priamo do výroby. Napríklad, vďaka 3D tlači dokážete vytvoriť prototyp nového produktu mimoriadne rýchlo a s využitím umelej inteligencie a ďalších technológií ho zavediete do výroby takmer okamžite.

industry4-mlada-zena-v-obchode-nakup-produkt-na-mieru

Výroba surfov za pomoci softvéru

Ako hovoria zástupcovia spoločnosti Firewire Surfboards, surfing je veľmi individuálny šport, pretože každý surfujúci nadšenec, či už profesionál alebo amatér, má svoj vlastný štýl i typ obľúbených vĺn, a teda aj presné predstavy o dokonalej doske. Vyrobiť surf, ktorý by zodpovedal individuálnym predstavám a bol zároveň perfektný po technickej stránke, je naozaj zložité. Firewire Surfboards preto využili softvér od spoločnosti Siemens a za jeho pomoci vyvinuli high-tech sendvičovú konštrukciu, ktorej súčasti možno upravovať podľa potrieb. Ich surfy majú vylepšené vlastnosti, no pritom sú ľahučké a ekologicky odbúrateľné.

Prečo by sa mali firmy zaujímať o personalizáciu?

Každá zmena je ťažká. Najmä pre spoločnosti, ktoré sú už na trhu nejakú dobu, vyrástli a tieto zmeny pre nich predstavujú nové náklady a potrebu pre špecializovanú pracovnú silu. Zákazníci však očakávajú jedinečnú skúsenosť. Je to vidieť na trende personalizovaných mobilných krytov, knižiek pre deti, kapučín s vlastnou selfie či na rôznych streamovacích službách. Globálne spoločnosti už na tieto trendy reagujú. Štvrtá priemyselná revolúcia nebude iná ako tie predchádzajúce – ak chce spoločnosť prežiť, musí sa prispôsobiť a nasledovať nové trendy.

Diskusia